Este sau nu plafonarea o soluție privind prețurile carburanților?

Creșterea acerbă a prețurilor carburanților i-a dat peste cap pe oameni, întrucât aceste prețuri se resimt usturător în buzunarele posesorilor de autoturisme. Găsirea unor soluții în acest sens nu mai poate fi amânată. Într-un comunicat de presă, Partidul Social Democrat a prezentat soluțiile pentru reducerea prețurilor la combustibili prin plafonare, respectiv introducerea unui preț maximal sau limitarea adaosului pe lanțul comercial.

Radu Miruță, deputatul USR Gorj consideră că soluția palpabilă de reducere rapidă a prețului carburanților este reducerea TVA de la valoarea de 19% la 5%, oferind astfel “o gură de aer românilor sufocați de explozia prețurilor și de lipsa de soluții a Guvernului.”

Social democrații sunt de părere că utilizarea instrumentelor fiscale nu constituie o soluție întrucât și alte state europene au adoptat această hotărâre iar rezultatul nu a fost cel așteptat.

“Precizăm totodată că, așa cum a subliniat chiar purtătorul de cuvânt al PNL, intervenția Guvernului în acest domeniu nu trebuie să se facă prin instrumente fiscale întrucât acestea sunt dificil de implementat și nu garantează reducerea prețurilor la consumatorul final. De altfel, se poate observa că soluțiile fiscale implementate în alte state europene, cum ar fi reducerea accizelor și a TVA în Germania, nu i-au determinat pe operatorii economici să scadă prețurile la pompă. Ar fi deci o greșeală fundamentală ca Guvernul României să opteze pentru soluții care au eșuat deja în altă parte.” 

La polul opus, Miruță este de părere că plafonarea prețurilor nu va funcționa întrucât nu se va resimți, exemplificând prin cazul plafonării prețului gazelor naturale, prin faptul că această măsură ar pune investițiile la pământ și nici nu poate funcționa când este vorba de o economie privată.