Contre pe prețul materialelor de construcții

Prețul materialelor de construcții a explodat în ultimul timp. Prețurile s-au majorat și cu o treime, iar asta se reflectă cel mai mult în costurile investițiilor în infrastructură. Un constructor care a încheiat în 2020 un contract pentru asfaltarea unui drum cu lățimea de 6 metri cheltuie pentru fiecare kilometru cu 9.000 de euro mai mult decât anul trecut.

La o simulare a prețurilor, în anul 2020 balastul folosit costa puțin peste 48 000 de lei la un kilometru de drum. Astăzi, pentru aceeași lungime costul se ridică la peste 64 000 de lei. Și piatra spartă și-a majorat costul. Pentru 1000 de metri, constructorul plătea 49 000 de lei, iar în prezent cheltuie 54 000. Bitumul e cu 19% mai scump, nisipul cu 41%, filerul de calcarare cu 7%.

Politicienii „se bat” acum în declarații. Senatorul Cristinel Rujan spune că este vina Guvernului că nu a intervenit, așa cum, de exemplu, a făcut-o Ungaria. Acolo a fost impozitată creșterea cu un procent semnificativ.

Acuzațiile lui Rujan nu au rămas fără răspuns. Deputatul liberal Gheorghe Pecingină l-a criticat dur pe social democrat printr-un mesaj postat pe pagina sa de  socializare. Acesta spune că Rujan este „un politruc” și „analfabet funcțional din punct de vedere economic”. Pecingină motivează creșterea prețurilor pe fondul unor probleme atât în Statele Unite, cât și în Uniunea Europeană.

Când ești doar un politruc și așa rămâi, faci declarații precum cea a PSD-istului Cristinel Rujan care a spus astăzi, că prețurile materialelor de construcții sunt crescute artificial pentru a fi astupate găurile din economie. Această afirmație nu face decât să demonstreze că Rujan este,  la fel ca Ciolacu, analfabet funcțional din punct de vedere economic.

Dacă ar avea elementare noțiuni de economie sau s-ar informa înainte de a deschide gura, senatorul ar cunoaște faptul că  principalele cauze ale creşterii de preţ la materialele de construcții  sunt determinate în primul rând de revenirea diferenţiată a cererii post-pandemice în frunte cu China,  lucru care s-a suprapus peste stocurile mici datorate unei producţii reduse în perioada pandemică şi nu în ultimul rând din cauza unei presiuni inflaţioniste puternice datorate unor politici macroeconomice din SUA, dar şi din Uniunea Europeană. Senatorul de Gorj ar știi, totodată, că în România se importă masiv materiale de construcții, iar prețurile sunt determinate de cele ale materiei prime și materialelor din țările producătoare.

Pecingină își încheie mesajul preciând că la Ministerul Dezvoltării a fost creat un grup de lucru și că premierul așteaptă o soluție și un memorandum, luând în calcul renegocierea unor contracte de investiții care au fost deja semnate.